Digitale geletterdheid

In een samenleving waarin digitale ontwikkelingen erg snel gaan en een belangrijke plaats innemen, is het van belang dat kinderen naast geletterd óók digitaal geletterd zijn. Wij vinden het daarom belangrijk dat wij de kinderen goed ontwikkelde digitale vaardigheden aanleren, zodat zij kritisch en actief kunnen functioneren in de mediarijke wereld.

Wat is digitale geletterdheid?

 

'Digitale geletterdheid is net als geletterdheid een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden. Bij digitale geletterdheid gaat het om:

  • kennis verwerven over digitale technologie
  • omgaan met digitale technologie
  • kritisch en (zelf)bewust gebruiken van de mogelijkheden van digitale technologie
  • inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengt

Naast kennis en vaardigheden gaat het ook om het ontwikkelen van een passende houding. Bij digitale geletterdheid is het belangrijk dat leerlingen kunnen omgaan met complexe situaties en situaties die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Dat ze kunnen samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken. En dat ze ondernemend zijn en op zoek gaan naar nieuwe kennis en toepassingsmogelijkheden.'

Bron: slo.nl

Lees meer

Onze visie

'Het belangrijkste doel van digitale geletterdheid is dat leerlingen goed ontwikkelde digitale vaardigheden hebben, zodat zij hiermee kritisch en actief kunnen functioneren in de mediarijke wereld. Daarom laten wij kinderen al vanaf groep 1 kennis maken met digitale geletterdheid.'

Hoe leren wij onze kinderen deze digitale vaardigheden aan? Door aandacht te geven aan onderstaande domeinen, beschreven door SLO.

Oudermiddag.
Thema: digitale geletterdheid

Dit jaar hebben wij de oudermiddag van de Vroonermeerschool anders aangepakt dan normaal. Normaal gesproken werd er een informatieavond gehouden, maar deze werd steeds slechter bezocht. Het werd dus tijd om iets anders te proberen. Door het moment naar de middag te verplaatsen, de ouders kennis te laten maken met uitgelichte onderwijskundige onderwerpen en leerlingen verantwoordelijkheid te geven met betrekking tot de invulling van de middag, hoopten wij op een hogere opkomst en betrokkenheid. Dit doel is behaald! Hoe? Lees hieronder verder.

Afgelopen oudermiddag stond digitale geletterdheid centraal. Aangezien de kinderen met snelle digitale ontwikkelingen in aanraking komen, is het zaak dat wij, zowel op school als thuis, hen hierin wegwijs maken. Tijdens de middag hebben wij daarom de kinderen laten vertellen wat zij hebben gemaakt/gedaan. Daarnaast hingen er in elke groep posters met daarop beschreven aan welke domeinen, leerdoelen en andere vakken er gewerkt is gedurende de activiteit. Dit met het doel ouders inzicht te geven in wat digitale geletterdheid is en welke activiteiten er allemaal aan de domeinen gekoppeld kunnen worden.

 

Moet bijvoorbeeld alles met devices worden aangeboden en gemaakt? Nee! Digitale geletterdheid gaat veel verder dan dat. Je wilt kinderen onder andere meenemen in het leren problemen stapsgewijs op te lossen. Dit kan natuurlijk middels verschillende devices, denkend aan een laptop of IPad, maar andere voorbeelden zijn: werken op de kralenplank, het kraak-de-code spel op papier maken, informatie verwerken in een geschreven muurkrant etc. 

Digitale geletterdheid is nog vrij nieuw in het onderwijs. De Conceptkerndoelen van SLO zijn nog in ontwikkeling, maar dat houdt ons niet tegen om hier al stappen in te zetten. Hoe eerder wij de kinderen digitale geletterdheid vaardigheden aanleren, hoe eerder zij kritisch en actief kunnen functioneren in een mediarijke wereld.

Nu gaan wij de middag evalueren en met elkaar kijken hoe wij het volgend jaar verder vorm willen gaan geven.