Het afgelopen thema stond in het teken van het menselijk lichaam. Alle thema’s van de school sloten redelijk bij elkaar aan dus besloten we om het thema gezamenlijk te openen. De bedoeling van de opening en startactiviteiten is om onder andere kennis naar boven te halen en ervaringen met elkaar te delen. Tijdens deze opening gingen we van de dokter, naar het ziekenhuis, werden er röntgenfoto’s gemaakt en werd er hulpverlening aangeboden.
In groep 7/8 gingen wij tijdens dit thema het menselijk lichaam ontdekken. Wij hebben dit gedaan door eerst onze eigen kennis en associaties met behulp van een woordspin naar boven te halen. De leerlingen weten vaak al heel veel en dat was nu niet anders. De belangrijkste woorden die met ons thema te maken hadden zijn: Zintuigen en orgaanstelsels. Een andere leuke startopdracht die we hebben gedaan is het opzoeken en begrijpen van spreekwoorden en gezegden die te maken hebben met het menselijk lichaam: twee handen op 1 buik, een gat in zijn hand hebben, ergens geen oog voor hebben etc.
Tijdens dit thema zijn er ook verschillende gastlessen geweest. We hebben gastlessen gehad over de geestelijke gezondheid, het alarmnummer, over de spijsvertering en over het medisch werk bij defensie. Erg waardevol om professionals te laten vertellen in de klas.
Vervolgens zijn we alle orgaanstelsels van het menselijk lichaam gaan bekijken en hebben we er samen één uitgewerkt. We kozen gezamenlijk voor het spijsverteringsstelsel. We hebben bekeken welke lichaamsdelen zich bevinden in het spijsverteringsstelsel en wat de functies zijn van deze lichaamsdelen. We hebben dit ook gedaan met alle zintuigen. De klas werd in groepjes verdeeld en moesten per groepje een zintuig uit gaan werken. Zo werd elk groepje expert van zijn eigen zintuig en zij konden dit presenteren aan de klas.
Als eind project moesten de kinderen in groepjes van 3 zelf een orgaanstelsel uitkiezen. Iedereen mocht deze op zijn of haar eigen manier uitwerken. De leerlingen kregen allemaal een stuk behang en begonnen als eerste een persoon over te trekken zodat er een menselijk lichaam op papier stond. Elk groepje heeft een prachtig orgaanstelsel uitgewerkt op verschillende creatieve manieren. Er zijn PowerPointpresentaties gemaakt en verschillende Kahoots. Uiteindelijk zijn alle ouders uitgenodigd en groep 5/6 om langs te komen in ons museum. De leerlingen van groep 7/8 hebben presentaties gegeven over de verschillende orgaanstelsel, dit was een erg groot succes!